Sapientia

Individ– och verksamhetsutveckling

Påminn dig själv (och de andra) om syfte och mål

| Inga kommentarer

Nu har jag gått igenom sju av de åtta tipsen för att lyckas när man arbetar med människor, man skulle kunna stanna där och få ett gott resultat (om man följer tipsen). Många stannar faktiskt här men vill man behålla kvalitet över tid och utvecklas själv finns det en sak kvar att göra innan man börjar om på steg ett igen. Det handlar om frågan varför man är där man är och gör det man gör, jag pratar alltså om syfte och mål med mina handlingar och mitt arbete. Om jag slutar att reflektera över de här viktiga grundförutsättningarna är det lätt att jag tappar min kompasskurs och vill det sig illa missar jag mitt uppsatta mål grovt.

Att arbeta med syfte och mål är i grunden inte svårt men i praktiken är det lätt att man glömmer bort att påminna sig om syftet med det man gör och att det syftet ska leda mot målet. I första hand handlar det här om dig själv och det är där fokus bör ligga men eftersom de flesta av oss arbetar i någon form av grupp eller arbetslag är det viktigt att grundläggande mål och syften synkas och hålls aktiva. Det här gäller även samarbetet mellan ledare och gruppmedlemmar inte bara inom gruppen. Den här rutinen bör sitta i ryggmärgen och ska inte ta lång tid, det handlar om att stanna till och tänka någon sekund extra för att försäkra sig om att syftet är det rätta och att jag strävar mot målet. Här handlar det verkligen om att följa de tre stegen ”Stanna-Andas-Tänk”. Genom att följa dem minskar du risken göra onödiga misstag eller att du får göra om ett arbete. Det blir en form av effektivisering i vardagen samtidigt som den minskar risken för obehag som kan följa av vissa misstag. Ta nu som vana att ”stanna-andas-tänk” för att ge dig tid att du följer syfte och mål.

Fundera nu på alla stegen och hur de hänger ihop och hur du ska göra för att göra de olika sakerna till automatiska handling i ditt sätt arbeta. Nedan är listan igen.

 

  1. Lär dig grunderna kring hur det fungerar när människor möts.
    2. Förstå vilken roll du spelar i det sammanhanget.
    3. Tänk igenom hur du vill agera i de sammanhang du befinner dig.
    4. Agera efter planen. Genomför det du planerat och var vaksam över vad som händer runt dig.
    5. Analysera vad som hände och justera dina insatser och ageranden.
    6. Utveckla och fördjupa dina kunskaper och erfarenheter.
    7. Fortsätt med ditt nya sätt att agera.
    8. Påminn dig själv (och de andra) om syfte och mål.

 

Lycka till nu med arbetet och kommentera gärna.

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *.